PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN MATEMATIKA SD BERBASIS SCIENTIFIC UNTUK MAHASISWA PRODI PGSD UNIVERSITAS PGRI SILAMPARI
Abstract
This study aims to produce a scientific-based elementary school mathematics learning module for students of the PGSD study program at PGRI Silampari University that is valid, practical and has potential effects. The research method used is development research with a 4D development model, consisting of the stages of Define, Design, Development and Disseminate. The instruments used to answer the research objectives are the validation questionnaire, practicality questionnaire, and Test. The data in this study were analyzed using the Aiken V and N-Gain formulas. development of a scientific-based elementary school mathematics learning development module in semester V of the PGSD Study Program at PGRI Silampari University, so it was concluded that from the three validators, namely language experts, material experts and media experts, an overall value of 0.91 was obtained. For the practicality test stage of lecturers and students with an overall percentage of 93.18. While for the effectiveness test stage after being analyzed by the researcher, a percentage value of 0.52 was obtained, therefore the scientific-based elementary school mathematics learning development module is feasible to use.
References
Algiranto, A., Nikat, R. F., & Sulistiyono, S. Analysis of Students' Science Process Skills Assisted with Digital Worksheets on Temperature and Heat Materials. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 10(1), 37-43.
Cahyadi, Hari RA.(2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADIE Model. Halaqah.3 (1). 38.
Dewi, R. S. (2020). Penggunaan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbantuan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Ipa-Biologi Pada Pokok Bahasan Struktur Dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Di Mts N 5 Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, 4(2).230-239.
Diani, R. (2016). Pengaruh pendekatan scientific berbantukan LKS terhadap hasil belajar fisika peserta didik Kelas XI SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 83-93.
Fajri, K. & Taufiqurrahman. 2017. Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D Dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. JPII. 2 (1), 1-15.
Fitriani, D., Pandra, V., & Yanto, Y. (2022). PENGEMBANGAN E-MODUL BANGUN RUANG SISI DATAR MENGGUNAKAN KONTEKS KOTA LUBUKLINGGAU. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 5(1), 9-21.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.
Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Malang: Literasi Nusantara.
Hasanah, A. (2012). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: CV Pustaka Setia.
Hosnan, 2014:36. Pendekatan Scientific di sekolah Dasar. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Jumairi. 2015. Pemanfaatan Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa (LKS) Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IX SMP Negeri 5 Tenggarong. Jurnal Cemerlang. 1, 9-23.
Kurniasari, F. (2017). Implementasi Pendekatan Scientific Pada Penugasan Aktivitas Di Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(1), 9-26.
Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara
Lase, N. K., Sipahutar, H. & Harahap, F. 2016. Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berbasis Potensi Lokal Pada Mata Pelajaran Biologi SMA Kelas XII. Jurnal Penddidikan Biologi: Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara. 5 (2), 90-114.
Lestari, T. E. (2020). Pendekatan Scientific Di SD. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Magdalena, Ina, Dkk.(2022). Analisis Bahan Ajar. Pendidikan Dan Ilmu Sosial. 2 (2). 311-326).
Mahmuda, I. & Fajarini, A. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Ilmu Pengetahuan Sosial Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Siswa SMP. HERITAGE: Journal of social Studies. 1 (2) 199-218.
Mesra. R., dkk. (2023). Research & Development Dalam Pendidikan. Medan: PT. Mifandi Mandiri Digital.
Pandra, V., & Bellinda, B. (2024). Pengembangan Instrumen Tes. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1711-1724. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i2.3258
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif membuat bahan ajar inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Rahmiati. & Pianda, D. 2018. Strategi & Implementasi Pembelajaran Matematika di Depan Kelas. CV Jejak: Jawa Barat.
Suparyanti, Ratnawati dan Arwin. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Ssiwa Berbasis Model Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Kreativitas siswa Kleas IV SD 10 Koto Baru Pada Tema 6 Subtema 1. Inovasi Pendidikan:FKIP USMB. 2 (18), 105-110.
Saufi, M. (2020). Pengembangan Lks Matematika Sd Menggunakan Pendekatan Scientific. Elementa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2). 50-57.
Sufairoh. 2016:120, Pendekatan Scientific di Sekolah Dasar. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Sugiyono. (2014). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan.Bandung: Penerbit Alfabeta.
Tang, M., R., Jufri., Sultan. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Cerita Fiksi Berbasis Wacana Budaya di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, Volume 22, Nomor 2, Oktober.
Winaryati. E., dkk. (2021). Cercular Model Of R&D. Semarang: Penerbit KBM Indonesia.
Zubainur, C.M., & Bambang, R.M. (2017). Perencanaan Pembelajaran Matematika. Aceh: Syaih Kuala University Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work by Journal of Mathematics Science and Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.