PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN QUICK ON THE DRAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PESERTA DIDIK KELAS XI SMAN 6 PEKANBARU
Abstract
This research aims to determine the cognitive learning outcomes of students through the application of quick on the draw learning strategies. This research design uses posttest only control group design. The population of this study were all students of class XI IPA SMAN 6 Pekanbaru in the 2023/2024 school year with a sample of 71 people from class XI IPA 3 and XI IPA 5. The data analysis techniques used in this study were descriptive analysis techniques and inferential analysis. This research instrument is a cognitive learning outcome test consisting of 20 multiple choice questions. The results of the research in the experimental class showed an average value of 74.03% and the control class amounted to 60.71%. Based on these results, it can be seen that the cognitive learning outcomes of students increased by 13.32%. The normality test on the research data has a value of Sig. 0.180 for the experimental class and 0.81 for the control class. While the homogeneity test obtained a Sig value. 0,464. So that the quick on the draw learning strategy can be applied to Physics learning to improve students' cognitive learning outcomes.
References
Astuti, F. (2021). Analisis Ranah Kognitif Taksonomi Bloom Revisi pada Soal Ujian Sekolah Bahasa Jawa. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(1), 83–99. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i1.47031
Darsa, D. Y., Nasir, M., & Rusydi. (2020). Analisis Kesulitan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal-Soal Kalor Menggunakan Teori Polya SMA Negeri 3 Banda Aceh. Jurnal Phi : Jurnal Pendidikan Fisika Dan Fisika Terapan, 2019(2), 5–10.
Ekawati, F. E., Susanta, A. S., & Hambali, D. H. (2020). Penerapan Strategi Pembelajaran Quick On The Draw untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II D SDN 69 Kota Bengkulu. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1), 20–30.
Erayati, T., Thomas, Y., & Syahrudin, H. (2014). Pelaksanaan Kegiatan Belajar Mengajar oleh Guru pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS 1 di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(6), 1–23.
Firmansah, D., & Sovi, L. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Quick on the Draw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Tarikh Islam Siswa Kelas 2 Pondok Modern Gontor Putri Kampus 1 Mantingan Ngawi. Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1–9.
Khalida, B. R., & Astawan, I. G. (2021). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 182–189. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2.35552
Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441
Khoirunnisa, A., Nulhakim, L., & Syachruroji, A. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning Materi Perpindahan Kalor Mata Pelajaran IPA. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 25–36. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.10559
Mahmudi, I., Athoillah, M. Z., Wicaksono, E. B., & Kusumua, A. R. (2022). Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3507–3514.
Manurung, E. (2023). Pengaruh Penerapan Model Quick on the Draw terhadap Kemampuan Memahami Teks Biografi Siswa. 1(1), 114–126.
Priyanti, N. W. I., Santosa, M. H., & Dewi, K. S. (2019). Effect of Quizizz Towards the Eleventh-Grade English Students’ Reading Comprehension in Mobile Learning Context. Language and Education Journal Undiksha, 2(2), 71–80. https://doi.org/10.23887/leju.v2i2.20323
Purwanti, P. (2023). Analisis Desain Alat Peraga Fisika pada Materi Termodinamika. In SINASIS (Seminar Nasional Sains), 4(1), 41–46.
Putrawangsa, S. (2018). Desain Pembelajaran CV. Reka Karya Amerta Leading Academic Work Publisher.
Rahman, R. A., Suhartono, S., & Susiani, T. S. (2021). Application of Quick on the Draw Model to Improve Expository. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 486–489.
Rohima, I. (2021). Pengaruh Penggunaan Powerpoint Dengan Visual Basic Application Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Fungsi Invers Di Smk Wikrama Bogor. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(4), 280–285. https://doi.org/10.51878/vocational.v1i4.730
Santi, Rosmini, Kuraedah, S., & Masdin. (2020). Perbandingan Hasil Belajar Kognitif Siswa Melalui Model Pembelajaran Quick on The Draw dan Discovery Learning di SMA Negeri 4 Kendari. Kulidawa, 1(1), 18–23.
Sari, D. P., & Sari, N. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi Dan Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Sd Cenderawasih 2 Jakarta. Statmat : Jurnal Statistika Dan Matematika, 3(1), 12–18.
Sari, N., Mujib, M., & Putra, R. W. Y. (2021). Model Pembelajaran POGIL dengan Strategi Quick on The Draw dan Minat Belajar: Dampaknya terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(1), 39.
Setianto, S. D., Hendri, M., & Darmaji. (2022). Penerapan Strategi Quick On The Draw Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa di Kelas X Mia 1 SMA Al-Falah Kota Jambi. 5(1).
Siregar, T., Amir, A., Adinda, A., & Nasution, M. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Quick On The Draw untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II D SDN 01 Kota Padang Sidimpuan. 1(1), 21–30.
Suryadinata, N. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Strategi Quick on the Draw Dengan Masalah Open Ended Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Materi Prisma Dan Limas. AKSIOMA Journal of Mathematics Education, 4(1), 9–21.
Susanto, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Connecting, Orgainizing, Reflecting, Extending (CORE) berbantuan dengan Metode Mind Mapping dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA yang Memuat Getaran dan Gelombang pada Siswa Kelas VIII-A Semester 2 SMP Negeri 1 Kauma. Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 186–193.
Wahyuni, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.562
Wati, J., Abdi, A. W., & M. Okta Ridha Maulidian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Recıprocal Teachıng dengan Berbantuan Medıa Quıck On The Draw Untuk Menıngkatkan Hasıl Belajar Ips Terpadu Sıswa Kelas VIII SMP Negerı 1 Blangkejeren. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 5(3), 189–198.
Winarti, P. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa dalam Perkuliahan Konsep Dasar IPA Fisika Secara Daring di Masa Pandemi Covid-19 Analysis of Students Learning Difficulties in Education of Basic Physics Concepts Online in The Pandemic Covid-19. Komunikasi Pendidikan, 5(1), 93–107. http://www.journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik