PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ICARE BERBANTAUN PhET SIMULASTION UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA KELAS VIII SMP TARUNA PEKANBARU

  • Crisnova Genesia Purba Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Nur Islami Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Ernidawati Ernidawati Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau, Pekanbaru, Indonesia
Keywords: Pemahaman Konsep, Model Pembelajaran ICARE, Cahaya dan Alat Optik, PhET Simulation

Abstract

This research aims to describe the application of the ICARE learning model assisted by PhET simulation to improve students' conceptual understanding and to determine the differences in students' conceptual understanding between classes that apply the ICARE learning model assisted by PhET simulation and classes that apply the conventional learning model in class VIII of Taruna Pekanbaru Middle School on light material. and optical instruments. This research uses a quasi-experimental research method with a nonequivalent post-test control group design. This research uses a sampling technique, namely simple random sampling. The samples in this study included Tiger Kumbang 3 class as the experimental class and Macan Kumbang 2 as the control class. The results of the descriptive analysis in the experimental class obtained an average conceptual understanding of 75.8 in the good category, while in the control class the average conceptual understanding was 63.8 in the quite good category. The hypothesis test results obtained were 0.000, which is a value smaller than 0.05. There is a significant difference in student understanding of concepts between classes that apply the ICARE learning model assisted by PhET simulation and control classes that apply conventional learning models on light and optical devices.

References

Abdi, M. U., & Mustafa, Mustafa, A. U. T. (2021). Penerapan Pendekatan STEM Berbasis Simulasi PhET Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(3), 209–218. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i3.21774

Afifah, R. (2019). Analisis Profil Proses Kognitif Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 170–178. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i2.1738

Ajeng Andini, D. (2022). Implementation of Learning Using Laboratorium Virtual on Light Subject To Improve Student Learning Outcomes in Grade VIII Middle School. Jom Fkip-Ur, 9, 1–10.

Anderson, L. W.,& Krathwonl, D. R. (2001). Taxonomy for learning, Teaching and Assessing: a Revision of Blom’s Taxonomy. New York: Longman Publishing.

Anjelia, S. (2020). Pengaruh Pemberian Latihan Soal Dengan Tuntunan Penyelesaian Dalam Pembelajaran Langsung Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Hukum Perbandingan Tetap Pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(2), 307–314.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: suatu pendekatan praktik. PT. Rineka Cipta.

Darsiyana, R. (2022). Penerapan Simulasi PhET Dengan Model Problem-Solving Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal PAJAR ( Pendidikan Dan Pengajaran ), 6(November), 1807–1815.

Destari, R., Siahaan, P., & Efendi, R. (2021). Efektivitas Model ICARE Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Alat Optik. Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 193–198.

Ernidawati, E., Ma’aruf, Z., Zulirfan, Z., Yennita, Y., Irianti, M., Nurhasanah, N., & Habiburrahman, H. (2024). Problematika Penggunaan KIT Fisika dalam Pembelajaran IPA SMP Se Riau Kepri. 2, 28–34.

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187.

Holme, T. A., Luxford, C. J., & Brandriet, A. (2015). De fi ning Conceptual Understanding in General Chemistry. Journal of Chemical Education, 92(9), 1477–1483.

Majid, A. (2014). Belajar dan Pembelajaran. PT. Rineka Rosda Karya.

Nursinta Dewi, G., Irianti, M., Riau, U., Bina Widya, K. K., Baru, S., Tampan, K., & Pekanbaru, K. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Fisika Vascak Physics Animation untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Alat Optik Kelas XI SMA Negeri 3 Bangko Pusako. Journal on Education, 05(02), 4774–4782.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Buku Ajar Dasar-dasar Statistik Penelitian. Sibuku Media.

Rahayu, C. D., & Sartika, S. B. (2020). Students Learning Motivation and Concepts Understanding of Science through the Use of PhET Interactive Simulations on Light Material. SEJ (Science Education Journal), 4(1), 63–76. https://doi.org/10.21070/sej.v4i1.750

Rahmawati, A. dkk. (2021). Analisis Penguasaan Konsep Siswa SMP pada Materi Cahaya dan Alat Optik. JRPF (Jurnal Riset Pendidikan Fisika), 6(1), 47–54. http://journal2.um.ac.id/index.php/jrpf/

Rose Amanda Puri, P., & Riki Perdana. (2023). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik SMA Pada Materi Fluida Statis Melalui Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika UNWIRA, 1(2), 93–101.

Sadiqin, I. K., Santoso, U. T., & Sholahuddin, A. (2017). Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP Melalui Pembelajaran Problem Solving pada Topik Perubahan Benda-Benda di Sekitar Kita. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 52–62.

Sari, W. P., Suyanto, E., & Suana, W. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Vektor pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 159–168. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1743

Sheftyawan, W. B., Prihandono, T., & Lesmono, A. D. (2018). Identifikasi miskonsepsi siswa menggunakan four-tier diagnostic test. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 147–153.

Sinuraya, J., Wahyuni, I., & Panggabean, D. D. (2020). The ICARE Practice Based on Worksheet and Physics Experimental to Improve Student Creativity. Journal of Physics: Conference Series, 1428(1), 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1428/1/012048

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif dan R&D (2nd ed). IKAPI.

Sutopo. (2014). Miskonsepsi pada Optika Geometri dan Remediasinya. Jurnal Peningkatan Kualitas Guru, 5(2), 359–365.

Syahfira, R., Permana, N. D., Susilawati, S., & Azhar, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA Siswa Pada Materi Cahaya Dan Optik. Indonesian Journal of Education and Learning, 5(1), 16–24.

Yusriyyah, T. (2022). Pengaruh Model ICARE (Introduction, Connection, Application, Reflection, and Extension)Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Gelombang Bunyi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 22–32.
Published
2024-12-19