PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING BERBANTUAN SIMULASI PHET TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATERI FLUIDA DINAMIS
Abstract
In the era of technological and information development in the 21st century, it is important for students to improve their critical thinking skills in order to compete with the demands of an increasingly advanced era. Therefore, guided inquiry teaching is needed to train students to solve problems, make decisions, and develop critical thinking skills. This study aims to evaluate the effect of guided inquiry model with the help of PhET simulation on critical thinking skills of students of SMAN 5 Pekanbaru on dynamic fluid material. The research method used was Quasi Experiment with Posttest Only Control Group Design. The population of this research was all students of class XI SMAN 5 Pekanbaru, with samples of class XI Engineering 1 as the control class and XI Engineering 2 as the experimental class. The results showed a significant difference between the critical thinking skills of students taught using guided inquiry model assisted by PhET simulations with students taught using conventional learning models.
References
Agustin. L, Haryanto. Z, dan E. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Sswa Kelas XI SMA Negeri 9 Samarinda. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, 1(1).
Anggraeni, A. Supriana, E, dan H. A. (2019). Pengaruh Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(6).
Barokah, & Nafiatul, I. (2019). Pengaruh Guided Inquiry Berbantuan Phet Simulations terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMAN 1 Kencong. Seminar Nasional Pendidikan Fisika, 3(2), 50–54.
Firdaus, M., & Wilujeng, L. (2018). Pengembangan LKPD inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(1), 26–40.
Fitrianingsi, A., Rokhmat, J., Taufik, M., & Nyoman Sri Putu Verawati, N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Simulasi PhET Terhadap Pengusaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. 4(2), 335–342.
Handayani, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Memanfaatkan Media PhET Simulations Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA.
Jamaluddin, J., Andayani, Y., & Purwoko, A. A. (2019). Pelatihan Penyusunan Instrumen Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Bagi Pendidik Mata Pelajaran IPA SMP. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 1(1), 79–85.
Listiantomo, D. P., & Dwikoranto. (2023). Implementasi Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Virtual Lab Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI Pada Materi Gelombang Cahaya. PENDIPA Journal of Science Education, 7(2), 274–281. https://doi.org/10.33369/pendipa.7.2.274-281
Manurung, A. S., Fahrurrozi, F., Utomo, E., & Gumelar, G. (2023). Implementasi Berpikir Kritis dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 120–132. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.3965
Mardiyanti, N. E. A., & Jatmiko, B. (2022). Keefektifan Pembelajaran Fisika dengan Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan PhET Interactive Simulations untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(2), 328. https://doi.org/10.20527/jipf.v6i2.5281
Marzuki, D. santo B. (2023). Model Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(2), 356–365.
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., Sifa, U. N., & Tangerang, U. M. (2021). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.
Nurmayani, L., & Doyan, A. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar fisika peserta didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(2).
Pratama, U. N. dan H. H. (2017). Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain teknolgi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2).
Rizaldi. D. R. Jufri. A.W..& Jamal, J. (2020). PhET Simulasi Interaktif Dalam Proses Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1).
Rizki, S., Mastuang, M., & M, A. S. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Direct Instruction untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA Materi Gerak Melingkar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 26. https://doi.org/10.20527/jipf.v6i1.3295
Roosyanti, A. (2022). PhET Interactive Simulation as a Virtual Laboratory for Science Learningin Elementry School During the Covid-19 Pandemic. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 121–135. https://doi.org/10.24252/auladuna.v9i2a1.2022
Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim Metro Lampung, 2(April), 1–7.
Suarsana, I. N., Suharsono, N., & Warpala, i W. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(1), 34–42.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Wahyuni, E. T., Mayasari, T., & Kurniadi, E. (2023). Penerapan Inkuiri Terbimbing dan Penggunaan Media Flipbook untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Konferensi Berbahasa Indonesia Universitas Indraprasta PGRI, 437–445. https://doi.org/10.30998/kibar.27-10-2022.6341
Winarsih, R. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Argument Driven Inquiry (ADI) Berbantuan Phet Simulation peserta didik pada mata pelajaran fisika kelas XI SMA. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Yanuari, A. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Daya Serap Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Menggambar Bangunan Gedung. In Universitas Negeri Yogyakarta.
Zakariah, M. Askariah & Avriani, V. (2021). Analisis Statistik Dengan SPSS Untuk Peneltiaan Kuantitatif. Yayasan Pondok Pesantren Al Mawwadah Warrahmah Kolaka.